Co roku ten sam problem. Święta Bożego Narodzenia to niezwykle przyjemny, ale i trudny czas. Zwłaszcza dla tych z nas, które dbają o figurę, bo gdzie nie spojrzeć czeka tyle przysmaków: odsmażane pierogi, smażone ryby, serniki, makowce… I jak co roku pozostaje jedno pytanie: jak nie przytyć w święta?

Mikołajki już za nami, z resztą Święto Zmarłych też, a to oznacza, że już swobodnie można mówić o świętach. A mówić jest o czym, bo problem, jak nie przytyć w święta, dotyczy chyba każdej kobiety, która dba o swoje ciało. Tradycja jest taka, że na święta przygotowuje się mniej więcej dwa razy więcej jedzenia niż zaproszonych gości. A osoba, która nie wychodzi z kolacji wigilijnej z pełnym brzuchem jest ewenementem.

Na szczęście istnieje kilka sposobów na to, żeby takim ewenementem się stać. A o to i one.

Jak nie przytyć w święta?

Rada 1.

Nie da się przytyć w jeden dzień. Serio. Nawet jeśli następnego dnia na wadze zobaczysz 4 kg więcej, to możesz być pewna, że nie jest to tłuszcz, ale ilość zjedzonego przez Ciebie pożywienia. Natomiast da się przytyć objadając się przez trzy dni. Dlatego, o ile pozwolisz sobie na zjedzenie więcej w wigilię, o tyle w kolejne dni świąt lepiej wrócić do normalnego trybu jedzenia. Nie wspominając już o przeciąganiu świątecznego obżarstwa aż do Święta Trzech Króli.

Rada 2.

Żadnych postów. W niektórych domach istnieje tradycja, żeby w wigilię nie jeść nic przed kolacją. Z punktu widzenia fizjologii, to naprawdę głupi pomysł. Głodzisz się przez kilkanaście godzin, żeby przez kilkadziesiąt minut najeść się po granice wytrzymałości. Nie dość, że zjesz więcej kalorii, to jeszcze możesz nabawić się bólu brzucha i niestrawności. W wigilię zjedz normalnie śniadanie i trochę lżejszy obiad – to będzie o wiele lepsze dla Twojego brzucha.

Rada 3.

Na szczęście kolacja wigilijna zaczyna się stosunkowo wcześnie, jak na kolację. Na nieszczęście trwa do późnych godzin nocnych. Jeśli masz zamiar zakończyć ten wieczór bez niestrawności, to lepiej zakończ biesiadowanie nie później niż 3 godziny przed snem. Jeśli wybierasz się na pasterkę, lepiej zrezygnować z przekąski przed wyjściem. Po godzinie 22.00 nasze ciało nie pracuje już tak wydajnie. Pozwól, żeby Twój organizm spalił to, co zjadłaś w trakcie spaceru na świeżym powietrzu, zamiast dokładać mu pracy.

Rada 4.

Ten, kto wymyślił zwyczaj próbowania wszystkich potraw na wigilijnym stole, ten na pewno nie żył w XXI wieku. Kiedy to stoły po prostu uginają się pod wpływem jedzenia. Ja uważam, że powinnaś spróbować tylko te potrawy, których nie jesz na co dzień. Sałatkę jarzynową możesz zjeść o każdej porze roku, ale barszcz z uszkami już nie koniecznie. Wybierz rozważnie 3-4 potrawy i 1-2 rodzaje ciast, których nie masz możliwości spróbowania w ciągu roku albo te, które uważasz za najsmaczniejsze. I na tym poprzestań.

Rada 5.

Uważaj na alkohol. A najlepiej w ogóle go nie pij. I tak zjesz sporo kalorii, po co jeszcze dostarczać sobie ją z piciem? A ten akurat ma ich sporo. Lampka wina półsłodkiego to 150 kcal, przy czym wszystkie te kalorie zostaną zamienione w tłuszcz, bo energia z alkoholu nie może być inaczej wykorzystana. Na dodatek, im go więcej, tym większa ochota na jedzenie, bo alkohol wzmaga apetyt.

Rada 6.

Na koniec klasyk. Nie siedź za stołem cały wieczór, a już na pewno nie całe święta! Namów Rodzinę albo chociaż sama wyjdź na długi spacer. Wygląda na to, że będziemy mieć piękną wiosnę tej zimy, więc szkoda nie skorzystać z promieni słonecznych. Pamiętaj, że w trakcie długiego, ale niezbyt intensywnego wysiłku, jakim z pewnością jest spacer, spalasz tłuszcz! W trakcie godzinnego spaceru spalisz ok. 250 kcal. Trzy pierogi odrobione.


Sposobów na to, jak nie przytyć w święta, mam jeszcze kilka, ale nie zdradzę ich wszystkich dzisiaj. W przyszłą środę razem z Sylwią z bloga Fiolka Endorfin, poprowadzę spotkanie on-line (webinar) właśnie na temat, jak nie przytyć w święta.

Poruszymy nie tylko aspekty związane z jedzeniem, ale także z emocjami, tradycjami i nawykami, które w święta są szczególnie mocne, bo przecież nie wypada odmawiać.

Webinar odbędzie się w środę 16 grudnia o godz. 21.00. Tylko osoby zapisane otrzymają link do obejrzenia spotkania, a kolejnego dnia także powtórkę nagrania. Przewidujemy okoły godziny czystej wiedzy. Przygotuj sobie pytania do nas, bo odpowiemy na nie na żywo!

Chcesz dołączyć do nas na webinarze „Jak nie przytyć w święta?”

przycisk-tak

Nie masz siły, żeby zdrowo odżywiać się?

Pobierz swój Eliksir mocy!
Eliksir mocy to nagranie, które zmotywuje Cię. Doda energii. Sprawi, że zdrowe odżywianie stanie się łatwiejsze.

Dziękuję! Potwierdź swój adres e-mail!