Myślisz, że zdrowe odżywianie i niskie ceny nie idą razem w parze? Przeczytaj, jak odżywiać się zdrowo i tanio!

Jakiś czas temu opublikowałam artykuł „Jak odżywiać się zdrowo i wytrwać do pierwszego” (klik), w którym dzieliłam się swoimi sposobami na oszczędną dietę. Ostatnio przyszedł mi do głowy jeszcze jeden pomysł na tanie i zdrowe odżywianie, którym chcę się z Tobą podzielić.

Jak odżywiać się zdrowo i tanio?

Odpowiedź jest bardzo prosta – naucz się wykorzystywać, to co masz w domu!

Im częściej chodzisz do sklepu, tym więcej pieniędzy tam zostawiasz! Taka jest prawda, ale jeśli nauczysz się przygotowywać zdrowy posiłek z tego, co masz aktualnie w domu, pieniądze zostaną w Twoje kieszeni – jakie to miłe uczucie.

Musisz rzadziej chodzić na zakupy, to proste. Ale jak odżywiać się zdrowo wykorzystując tylko to, co masz teraz  w domu? To bardzo proste. Wystarczy, że będziesz miała te trzy typy produktów, a szybko wyczarujesz coś zdrowego.

Warzywa lub owoce

Bez nich się nie obejdzie! Staraj się, żeby w Twoim domu zawsze było po jednym rodzaju świeżych warzyw i owoców. Ciężko jest kupić te produkty na duży zapas. Sama biegam na pobliski stragan nawet 3 razy w tygodniu! Ale uważam, że da się kupić warzywa lub owoce co najmniej na dwa, trzy dni do przodu. Czasem to zależy, od stopnia dojrzałości. Uwielbiam kupować pomidory mięciutkie – takie są najsmaczniejsze, zwykle też przecenione (brawo ja!), ale niestety nie poleżą one dłużej niż dwa dni. 

Jeśli kupujesz warzywa i owoce to załóż, że każdy z Twoich domowników powinien zjeść dziennie ok. 300 g warzyw i ok. 200 g owoców. W dobrym posiłku powinno się znaleźć 100 g warzyw lub owoców.

Produkt, który jest źródłem węglowodanów

Najlepiej złożonych, bo te utrzymują na dłużej uczycie sytości oraz są bardziej bogate w witaminy i składniki mineralne.

Produkty, które są źrodłem węglowodanów to: ziemniaki, pieczywo, kasze, ryż, makarony i wszystkie produkty zbożowe, np. płatki, wafle czy mąka. Można je kupić na zapas, bo poza drobnymi wyjątkami (np. pieczywo, ziemniaki) doskonale się przechowują.

W tym wypadku bardzo trudno powiedzieć, jakie konkretnie ilości potrzebuje przeciętna osoba. Bo zapotrzebowanie na węglowodany zależy od wielu różnych czynników i jest dość zmienne.

Przy planowaniu zakupów możesz założyć, że niezbyt aktywna kobieta potrzebuje ok. 400 g produktów zbożowych w ciągu dnia. A im bardziej jesteś aktywna, tym większe masz zapotrzebowanie energetyczne i tym więcej węglowodanów powinnaś jeść. W dobrym posiłku powinno się znaleźć 30-100 g węglowodanów.

Produkt, który jest źródłem białka

Białko to nie tylko podstawowy budulec organizmu, pełni w nim szereg istotnych funkcji, jak np. regulowanie metabolizmu. Dlatego nie może zabraknąć go w zdrowym posiłku.

Co to jest źrodłem białka? Mięso, ryby, jaja, mleko, rośliny strączkowe i wszystkie ich przetwory.

Poza suchymi nasionami strączków, które mogą leżeć i leżeć, wszystkie pozostałe źródła białka szybko się psują. Ja mięso kupuję co drugi dzień. Tak, aby starczyło na dwa obiady dla mnie i Męża. Kiedyś  kupowałam na cały tydzień, a później zamrażałam, ale to nie ten smak, a poza tym często zapominam, że mięso trzeba rozmrozić i w rezultacie i tak trzeba było pójść na zakupy.

Grupa produktów dostarczających białka jest tak różnorodna, że ciężko mi napisać, ile powinnaś jeść ich w ciągu dnia. Jedna porcja mięsa to ok. 100 g, ryby trochę więcej, a mleka nawet dwa razy tyle. Poza tym zapotrzebowanie na białko jest jeszcze bardziej różnorodne niż na węglowodany, dlatego musisz obserwować siebie i swoją rodzinę. Jako wskazówkę przyjmij, że mało aktywna kobieta potrzebuje ok. 300 g produktów dostarczających białka.

W dobrym posiłku potrzebujesz ok. 60 g (warzywa strączkowe) – 200 g (mleko i mleczne napoje fermentowane) produktów dostarczających białka.

Mam nadzieję, że wiesz,  już jak odżywiać się zdrowo i tanio, a jeśli nadal wydaje Ci się to skomplikowane, to możesz umówić się ze mną na konsultację i ułożę dla Ciebie idealny jadłospis. Wystarczy, że klikniesz tutaj – klik.

Bardzo jestem ciekawa, jaki najbardziej kreatywny posiłek udało Ci się przygotować z resztek znalezionych w lodówce. Pochwal się nim koniecznie w komentarzu!

Jesz słodycze pod wpływem emocji?
Pobierz bezpłatny e-book "10 sposobów na rozładowanie napięcia skuteczniejszych niż słodycze". Zrób pierwszy krok na drodze do odstawiania słodyczy!