Myślisz, że zdrowe odżywianie i niskie ceny nie idą razem w parze? Przeczytaj, jak odżywiać się zdrowo i tanio!

Jakiś czas temu opublikowałam artykuł „Jak odżywiać się zdrowo i wytrwać do pierwszego” (klik), w którym dzieliłam się swoimi sposobami na oszczędną dietę. Ostatnio przyszedł mi do głowy jeszcze jeden pomysł na tanie i zdrowe odżywianie, którym chcę się z Tobą podzielić.

Jak odżywiać się zdrowo i tanio?

Odpowiedź jest bardzo prosta – naucz się wykorzystywać, to co masz w domu!

Im częściej chodzisz do sklepu, tym więcej pieniędzy tam zostawiasz! Taka jest prawda, ale jeśli nauczysz się przygotowywać zdrowy posiłek z tego, co masz aktualnie w domu, pieniądze zostaną w Twoje kieszeni – jakie to miłe uczucie.

Musisz rzadziej chodzić na zakupy, to proste. Ale jak odżywiać się zdrowo wykorzystując tylko to, co masz teraz  w domu? To bardzo proste. Wystarczy, że będziesz miała te trzy typy produktów, a szybko wyczarujesz coś zdrowego.

Warzywa lub owoce

Bez nich się nie obejdzie! Staraj się, żeby w Twoim domu zawsze było po jednym rodzaju świeżych warzyw i owoców. Ciężko jest kupić te produkty na duży zapas. Sama biegam na pobliski stragan nawet 3 razy w tygodniu! Ale uważam, że da się kupić warzywa lub owoce co najmniej na dwa, trzy dni do przodu. Czasem to zależy, od stopnia dojrzałości. Uwielbiam kupować pomidory mięciutkie – takie są najsmaczniejsze, zwykle też przecenione (brawo ja!), ale niestety nie poleżą one dłużej niż dwa dni. 

Jeśli kupujesz warzywa i owoce to załóż, że każdy z Twoich domowników powinien zjeść dziennie ok. 300 g warzyw i ok. 200 g owoców. W dobrym posiłku powinno się znaleźć 100 g warzyw lub owoców.

Produkt, który jest źródłem węglowodanów

Najlepiej złożonych, bo te utrzymują na dłużej uczycie sytości oraz są bardziej bogate w witaminy i składniki mineralne.

Produkty, które są źrodłem węglowodanów to: ziemniaki, pieczywo, kasze, ryż, makarony i wszystkie produkty zbożowe, np. płatki, wafle czy mąka. Można je kupić na zapas, bo poza drobnymi wyjątkami (np. pieczywo, ziemniaki) doskonale się przechowują.

W tym wypadku bardzo trudno powiedzieć, jakie konkretnie ilości potrzebuje przeciętna osoba. Bo zapotrzebowanie na węglowodany zależy od wielu różnych czynników i jest dość zmienne.

Przy planowaniu zakupów możesz założyć, że niezbyt aktywna kobieta potrzebuje ok. 400 g produktów zbożowych w ciągu dnia. A im bardziej jesteś aktywna, tym większe masz zapotrzebowanie energetyczne i tym więcej węglowodanów powinnaś jeść. W dobrym posiłku powinno się znaleźć 30-100 g węglowodanów.

Produkt, który jest źródłem białka

Białko to nie tylko podstawowy budulec organizmu, pełni w nim szereg istotnych funkcji, jak np. regulowanie metabolizmu. Dlatego nie może zabraknąć go w zdrowym posiłku.

Co to jest źrodłem białka? Mięso, ryby, jaja, mleko, rośliny strączkowe i wszystkie ich przetwory.

Poza suchymi nasionami strączków, które mogą leżeć i leżeć, wszystkie pozostałe źródła białka szybko się psują. Ja mięso kupuję co drugi dzień. Tak, aby starczyło na dwa obiady dla mnie i Męża. Kiedyś  kupowałam na cały tydzień, a później zamrażałam, ale to nie ten smak, a poza tym często zapominam, że mięso trzeba rozmrozić i w rezultacie i tak trzeba było pójść na zakupy.

Grupa produktów dostarczających białka jest tak różnorodna, że ciężko mi napisać, ile powinnaś jeść ich w ciągu dnia. Jedna porcja mięsa to ok. 100 g, ryby trochę więcej, a mleka nawet dwa razy tyle. Poza tym zapotrzebowanie na białko jest jeszcze bardziej różnorodne niż na węglowodany, dlatego musisz obserwować siebie i swoją rodzinę. Jako wskazówkę przyjmij, że mało aktywna kobieta potrzebuje ok. 300 g produktów dostarczających białka.

W dobrym posiłku potrzebujesz ok. 60 g (warzywa strączkowe) – 200 g (mleko i mleczne napoje fermentowane) produktów dostarczających białka.

Mam nadzieję, że wiesz,  już jak odżywiać się zdrowo i tanio, a jeśli nadal wydaje Ci się to skomplikowane, to możesz umówić się ze mną na konsultację i ułożę dla Ciebie idealny jadłospis. Wystarczy, że klikniesz tutaj – klik.

Bardzo jestem ciekawa, jaki najbardziej kreatywny posiłek udało Ci się przygotować z resztek znalezionych w lodówce. Pochwal się nim koniecznie w komentarzu!

Nie masz siły, żeby zdrowo odżywiać się?

Pobierz swój Eliksir mocy!
Eliksir mocy to nagranie, które zmotywuje Cię. Doda energii. Sprawi, że zdrowe odżywianie stanie się łatwiejsze.

Dziękuję! Potwierdź swój adres e-mail!