Za nim jogurt trafił na półki sklepowe, najpierw sprzedawany był w aptece, bo traktowano go przede wszystkim jako lek. Obecnie, jogurt to produkt pierwszej potrzeby. A wybierać naprawdę jest z czego: naturalne, probiotyczne, owocowe. No właśnie, jak bardzo owoce są jogurty owocowe?

Na pozór wydawać by się mogło, że nie ma nic lepszego niż połączenie zdrowia z jogurtu naturalnego z pysznym smakiem jogurtu owocowego. Niestety, mieszanka, która powstaje nie jest tak wartościowa, jak bardzo byśmy chcieli, ale o tym za chwilę.

Czy to jest jogurt owocowy?

W każdym większym sklepie znajdziemy co najmniej kilkanaście firm produkujących jogurty smakowe w co najmniej kilku wariantach. Nie każdy jednak wie, że szukając jogurtu owocowego, możemy wybrać coś, co nim nie jest, choć świetnie go udaje. I dzisiaj właśnie omówię dwa produkty, które stoją obok siebie na półce sklepowej, wyglądają podobnie, ale tylko na jednym z nich, dużymi literami, napisane jest, że jest to jogurt pitny. W takim razie czym jest ten drugi produkt? Otóż, ten drugi to – napój jogurtowy.

Czym się różni jogurt owocowy od napoju jogurtowego?

Dzisiaj omawiać będę dwa produkty: jogurt pitny „owoce leśne”  (zwany dalej jogurtem) oraz napój jogurtowy o smaku jagoda – wiśnia (zwany dalej napojem jogurtowym). W powszechnej opinii jogurt owocowy to smaczna i zdrowa przekąska. A jak to wygląda w rzeczywistości?

Jogurt owocowy – skład

Listę składników zarówno jogurtu jak i napoju jogurtowego otwiera mleko. W jogurcie na drugim miejscu znajduje się cukier. Owoców leśnych, w skład w których wchodzą jeżyny, jagody, maliny i truskawki, jest tylko 3,3%. Są także mleko w proszku i skrobia oraz substancje, które, jak pisze producent „standaryzują” barwę. Oczywiście, w jogurcie nie mogło zabraknąć też aromatów i barwników. Są także kultury bakterii fermentacji mlekowej, bez której jogurt nie mógłby powstać oraz drobnoustroje ze szczepów Lactobacillus acidophlius i Bifidobacterium, które wspomagają odporność, zwiększając ilość dobrej mikroflory w naszych jelitach.

Napój jogurtowy – skład

Jeśli narzekałam, że w jogurcie jest mało owoców, to skład napoju jogurtowego jeszcze bardziej mnie przeraził. Zanim doszukałam się w spisie wiśni lub jagód, znalazłam po drodze: serwatkę, wodę, cukier, skrobię, mleko w proszku, aromat, dwa koncentraty: z marchwi, winogron i aronii oraz z soku z buraka ćwikłowego – oczywiście nadających barwę! I dopiero po tym, informacja, po której zmroziła mi się krew w żyłach. Po 0,05% soku, podkreślam soku, a nie owoców, z jagód i wiśni. Za nimi znalazły się jeszcze tylko barwnik oraz bakterie takie same, jak w jogurcie.

Czym to smakuje?

Przy okazji omawiania tych produktów, chciałam zwrócić uwagę na nazewnictwo. Napój jogurtowy jest „o smaku jagoda-wiśnia”, a nie „jagodowo-wiśniowym”. Zgodnie z polskim prawem produkt, który jest o smaku czegoś, wcale tego czegoś zawierać nie musi. Nawet odrobiny! Bo ma on tylko smakować podobnie. I tak jest w przypadku napoju jogurtowego, zatem śladowa ilość i jagód, i wiśni, nie powinna dziwić nikogo, kto przeczytał etykietę. Z kolei jogurt pitny też nie ma przy sobie przymiotnika określającego smak, a jedynie rzeczownik z przymiotnikiem – „owoce leśne”. Ktoś mógłby pomyśleć, że wynika to z trudnej, polskiej odmiany. No bo jak powiedzieć: jogurt pitny owocowo leśny? Czy owocowy? Czy leśny? Zawsze zostaje jeszcze określenie jeżynowo-jagodowo-malinowo-truskawkowy. Myślę, że producent na pewno znalazłby sposób na odpowiednie nazywanie swojego produktu, gdyby tylko mógł to zrobić. Ponieważ, aby użyć w nazwie produktu przymiotnika określającego smak, musi on zawierać dodatek przynajmniej 5% tego składnika. W jogurcie owoce stanowią niewiele ponad 3%, a więc pozostanie on tylko „owocem leśnym”.

Po raz kolejny podkreślam: czytajcie uważnie etykiety! Bo, tak jak w tym przypadku, sama nazwa może nam wiele powiedzieć o składzie produktu. Jogurt o smaku truskawki, truskawka, czy truskawkowy? Mam nadzieję, że będziesz już wiedziała, co wybierać.

Jogurt owocowy – mało kalorii, ale czy dobry na dietę?

Wróćmy jeszcze na chwilę do naszych jogurtów, żeby przyjrzeć się ich wartości odżywczej. Obydwa są produktami niskokalorycznymi, z tym, że w napoju jogurtowym jest trochę mnie kalorii (67 kcal/100g) niż w jogurcie (70 kcal/100g), co nie dziwni mnie, ze względu na skład pełen wypełniaczy i niemalże zerowy dodatek owoców.

Takie produkty są głównie źródłem węglowodanów, dokładniej mówiąc cukrów prostych. W napoju jogurtowym cukry proste stanowią aż 89% wszystkich węglowodanów (węglowodany – 13,3 g; cukry proste 11,8 g), w jogurcie jest podobnie, cukry proste to 96% (węglowodany 13 g, cukry proste 12,5 g). Zawartość cukrów prostych jest większa w jogurcie prawdopodobnie ze względu na większy udział owoców. Podkreślę tylko, że podane przeze mnie wartości odnoszą się do 100 g produktu. Gdyby ktoś chciał wypić szklankę takiego jogurtu, czyli ok. 250 g, to dostarczy do swojego organizmu 30 g cukrów prostych, czyli dokładnie 6 łyżeczek cukru. Ale słodko! Na marginesie dodam, że tyle samo cukru jest w pięciu ciasteczkach typu oreo.

Innych składników odżywczych w tych produktach nie ma zbyt wiele. Białko to raptem 2,8 g w jogurcie i 1,7 g w napoju jogurtowym. Tłuszczu jest jeszcze mniej, ale niestety jest są to przede wszystkim niekorzystne kwasy tłuszczowe nasycone. Zarówno w jogurcie, jak i w napoju jogurtowym ilość tego składnika jest taka sama i wynosi 0,8 g tłuszczu, w tym 0,5 g kwasów tłuszczowych nasyconych.


Wypicie takiego jogurtu od czasu do czasu na pewno nikomu nie zaszkodzi. Gorzej jeśli jest on nieodłączny elementem diety. Zwłaszcza osoby, które odchudzają się, mogą popaść w złudzenie, że
jest to dobry produkt, a przy okazji smaczny. Niestety tym jogurtom bliżej do słodyczy niż do typowych wyborów z mleka. Lepiej samemu przygotować w domu jogurt owocowy. Po prostu mieszając zwykły naturalny z owocami. Jeśli ktoś potrzebuje więcej słodyczy, można dodać jeszcze miód albo ksylitol lub stewię.

Photo credit: beije / Foter.com / CC BY

Nie masz siły, żeby zdrowo odżywiać się?

Pobierz swój Eliksir mocy!
Eliksir mocy to nagranie, które zmotywuje Cię. Doda energii. Sprawi, że zdrowe odżywianie stanie się łatwiejsze.

Dziękuję! Potwierdź swój adres e-mail!