Po długiej  nieobecności powraca Lista TOP 100 produktów. I to w jakim stylu! Od razu z królową na pokładzie. Bo kurkuma to wyjątkowa przyprawa, ale trzeba wiedzieć, jak wykorzystać jej magiczne właściwości.

Kurkuma to starte na proszek kłącze rośliny o nazwie ostryż. W wyglądzie podobnej trochę do imbiru i nic dziwnego, bo pochodzą z tej samej rodziny. Jednak kurkuma poza intensywnym żółtym kolorem różni się od imbiru również właściwościami.

Kurkuma a nowotwory

Kurkuma to przyprawa, o której z całą pewnością możemy powiedzieć, że zapobiega powstawaniu nowotworów. A to szczególnie ważne, bo aż 30% przypadków raka powstaje pod wpływem nieprawidłowej diety! To największy obok papierosów czynnik ryzyka zachorowania na to schorzenie.

Coraz to nowsze badania pokazują, że kurkuma chroni przed różnymi rodzajami nowotworów. Wiele z tych badań rozpoczęło się od niewiadomej, która zaciekawiła naukowców. Zauważyli oni, że Hindusi, którzy odżywiają się w tradycyjny sposób, bardzo rzadko chorują na raka. Co więcej, wielu mieszkańców tego kraju pali papierosy i to w ogromnych ilościach, a zachorowalność na raka płuc jest nawet 8-krotnie mniejsza niż Stanach Zjednoczonych (dane WHO)!

Naukowcy szukając odpowiedzi na pytanie „dlaczego Hindusi nie chorują  na raka” trafili na kurkumę. Ale nie działa ona w pojedynkę.

Kurkuma nie działa sama!

Jeśli lubisz gotować dalekowschodnie potrawy, to doskonale wiesz, że poza możliwością kupienia w sklepie samej kurkumy, jest również dostępne curry. Curry to mieszanka przypraw, w skład w której wchodzi również kurkuma. Jej właściwości nie mogłyby wyjść na jaw, gdyby nie inne składniki curry.

Rodzajów curry jest mniej więcej tyle, co przepisów na sernik. Ale pewne składniki powtarzają się w każdej mieszance, jak u nas twaróg i jajka. Otóż curry zawiera w swoim składzie pieprz oraz inne przyprawy nadające tej mieszance ostrości. I to właśnie kluczowy czynnik w wyzwalaniu mocy kurkumy. Dzięki ostrym przyprawom składniki aktywne są o wiele lepiej wchłaniane.

Na nic magiczne właściwości żółtego proszku, jeśli nie znajdzie się tam choć jeden składnik, który jak piperyna z pieprzu wzmacnia zdolności przeciwutleniające kurkumy. Kurkuma spożywana solo nie ma właściwości przeciwnowotworych. Dopiero w duecie z pieprzem czy inną ostrą przyprawą (np. chilli) możemy odkryć pełnię jej działania!

Oczywiście, to nie znaczy, że od teraz dodawanie do potrawy samej kurkumy jest bez sensu! Ma ona jeszcze inne właściwości, o których warto wspomnieć.

Czy kurkuma odchudza?

Domyślam się, że większość moich Czytelniczek na razie nie martwi się rakiem. A przynajmniej bardziej niż nim niepokoi się o swoją wagę. Wiadomo, że od zawsze ludzie poszukują sposobów  na przyspieszenie odchudzania. Czy kurkuma jest jednym z nich?

W trakcie poszukiwania informacji o tej przyprawie natrafiłam na opublikowane w zeszłym roku badanie dotyczące wpływu kurkumy na proces odchudzania. Zanim jednak podzielę się wynikami z tego artykułu, muszę podkreślić, że było to badanie wstępne (pilotażowe). I co z tego? A no bardzo dużo, bo tego typu badania prowadzone są, gdy mechanizm działania pewnego procesu nie jest do końca znany. Badanie pilotażowe to jest taka próba, czy w ogóle jest sens robić jakieś większe badanie. To tak jak z puszczaniem odcinka pilotażowego serialu. Dopiero po wynikach oglądalności producent decyduje się, czy włożyć pieniądze w serial czy nie. Podobnie w badaniach naukowych, dlatego też zwykle liczebność próby w „pilocie” jest mała.

Tak było i w tym badaniu, w którym wzięły udział 44 osoby z nadwagą, zespołem metabolicznym i otyłością brzuszną. Bo 60 dniach stosowania kurkumy zaobserwowano spadek masy ciała większy o 5% w stosunku do grupy kontrolnej, która w tym czasie łykała fosfatydyloserynę (to pochodna aminokwasów, która na odchudzanie wpływa tylko pośrednio – blokuje syntezę kortyzolu, hormonu utrudniającego gubienie kilogramów).

Poza wagą, spadła też w większej ilości tkanka tłuszczowa (nawet o 9% więcej niż grupie kontrolnej), zmniejszył się obwód bioder i spadło BMI.

Badani nie jedli potraw suto doprawionych kurkumą, ale łykali kurkuminę w kapsułach, czyli substancję aktywną, która wchodzi w skład przyprawy. Zatem nie wiadomo, czy taki sam efekt dałoby dosypywanie odrobiny żółtego proszku do każdego posiłku. 

Do czego dodać kurkumę?

Niezależenie od tego czy kurkuma odchudza czy nie warto jest mieć ją  (oraz mieszankę curry) w swojej kuchni i dosypywać do mięsnych potraw, ponieważ ułatwi trawienie białka. Dodana do ryżu oczaruje gości, bo zamieni go w piękny intensywnie żółty dodatek do obiadu. Ja zachęcam szczególnie do dodania odrobiny kurkumy do naszego polskiego rosołu – nadaje mu piękny kolor i ciekawy smak. Moim zdaniem dobrze pasuje też do… jajecznicy 🙂

W ogóle kuchnia indyjska jest moim zdaniem jedną z najsmaczniejszych i najzdrowszych na świecie. Warto spróbować kilku przepisów albo wybrać się do restauracji hinduskiej. Przynajmniej w mojej okolicy stały się one bardzo popularne.


A następna odsłona listy TOP 100 już w marcu, chyba zatęskniłam za nią. Ostatni artykuł do tej kategorii dodałam w listopadzie! A Ty, czekałaś na kolejną pozycję na liście?

Photo credit: Steven Jackson Photography via Foter.com / CC BY

Jesz słodycze pod wpływem emocji?
Pobierz bezpłatny e-book "10 sposobów na rozładowanie napięcia skuteczniejszych niż słodycze". Zrób pierwszy krok na drodze do odstawiania słodyczy!