Chyba nikt już nie ma wątpliwości, że płatki śniadaniowe to nie jest „zdrowy” produkt. Może jedynie producenci tychże ciągle w to wierzą. Tak jak producent płatków Nestle Cherrrios Oats, który reklamuje ten nowy produkt jako pomagający obniżyć cholesterol.

Reklamę Nestle Cherrios Oats zobaczyłam tylko kątem oka, ale już w tym momencie wiedziałam, że muszę opisać ten produkt. Kilka dni później wybrałam się do sklepu i wróciłam z paczką nowych płatków śniadaniowych. I oto wnioski, jakie płyną z lektury opakowania.

Nestle Cheerios Oats – jak pomagają obniżyć cholesterol?

Na pierwszy rzut oka wszystko jest w porządku. Związkiem mającym pomóc obniżyć cholesterol są β-glukany, frakcja błonnika występującego w ziarnie owsa, a także jęczmienia. W 2011 roku Komisja Europejska zatwierdziła możliwość umieszczania na opakowaniu oświadczenia zdrowotnego dotyczącego właśnie β-glukanów. Producent, który chce takie oświadczenie umieścić na swoim produkcie musi spełnić dwa warunki. Po pierwsze jego produkt w porcji powinien zawierać co najmniej 1 g tej frakcji błonnika, a po drugie musi znaleźć się informacja, że korzystny wpływ na poziom cholesterolu jest wykazywany, jeśli spożycie β-glukanów wynosi 3 g na dobę.

Płatki Nestle Cherrios Oats są wyprodukowane w ¾ z pełnoziarnistego owsa i w porcji zawierają dokładnie 1,4 g β-glukanów. Odpowiednie oświadczenie również znajduje się na opakowaniu. No więc, dlaczego się czepiam? Bo jestem dietetyczką i nie byłabym sobą, gdybym nie przeczytała składu produktu. Po jego lekturze stwierdzam, że te płatki są typowymi płatkami śniadaniowymi z pięcioma substancjami słodzącymi w składzie!!! 

Co mi się nie podoba w Nestle Cheerios Oats?

Nie podoba mi się, że producent ma możliwość zachęcania do spożycia produktu o bardzo przeciętnej, a wręcz niskiej, wartości żywieniowej, tylko dlatego, że jest tam jeden składnik o potencjalnym działaniu obniżającym cholesterol. Nie podoba mi się, że producent może umieścić na opakowaniu informacje, że jego produkt „pomaga obniżyć cholesterol”, bo dla wielu ludzi to sygnał, że taki produkt można jeść na pęczki, większość będzie miała w nosie, że w opakowaniu jest 10 porcji, płatki mogą zniknąć w przeciągu 3-4 dni. I założę się, że 99% nie będzie nawet próbowało odszukać na opakowaniu informacji, że β-glukany mogą obniżyć poziom cholesterolu, ale wcale nie muszą! Zwłaszcza, jeśli nie pójdą za tym inne zmiany w stylu życia!

A teraz największy paradoks. W diecie osób mających już problem z cholesterolem zaleca się, aby obniżyć spożycie cukrów prostych, ponieważ powodują one m.in. spadek poziomu dobrego cholesterolu (HDL). Dieta takiej osoby powinna być bogata w produkty, które zawierają przede wszystkim węglowodany złożone, udział cukrów prostych powinien być minimalny, dużo niższy niż dla przeciętnej osoby! Według Narodowego Programu Profilaktyki Cholesterolowej spożycie cukrów prostych powinno zostać ograniczone do 50 g na dobę! Z resztą i dane pochodzące z Norm Żywienia Człowieka Instytutu Żywności i Żywienia mówią o tym, aby spożycie cukrów prostych było poniżej 10% wartości energetycznej diety. Przy diecie 2000 kcal, oznacza to, że maksymalne spożycie cukrów to 50 g. Nie wiem, zatem dlatego przy takiej samej wartości energetycznej, według producenta,  9 g cukrów, które znajdują się w jeden porcji produktu, to 10% zapotrzebowania, skoro to prawie 20%! A już zwłaszcza dla osób z podwyższonym cholesterolem.

Nestle Cheerios Oats – skład

Już pisałam, że w składzie Nestle Cheerios Oats w ¾ znajduje się pełnoziarnisty owies. Pisałam także, że mamy aż pięć substancji słodzących: cukier, syrop glukozowy, syrop cukru inwertowanego, miód i melasa cukru trzcinowego.

I co z tego, że produkt jest wzbogacony w witaminy i składniki mineralne?

Wspomnę tylko, że jest tutaj dodatek wapnia i żelaza. Dwóch pierwiastków, których jednoczesne przyswojenie jest niemożliwe. Dlatego, że organizm preferuje żelazo i podsyła do układu pokarmowego transportery, które w pierwszej kolejności pobierają żelazo. Fajnie, że są tutaj witaminy z grupy B, jednak za wyjątkiem kwasu foliowego, nie w Polsce problemu z dostarczaniem tych witamin. Ich niedobory występują niezwykle rzadko, ale kto się nie skusi na płatki z witaminami?

Nestle Cheerios Oats – najdroższe płatki?

Jest jeszcze jedna rzecz, którą muszę zarzucić płatkom Nestle Cheerios Oats. Cena. Tak, wiem, że to nowość, że ma pełnoziarnisty owies, że za….ekhem.. jakość trzeba zapłacić. Ja to wszystko wiem. Ale to jest najdroższy produkt w ofercie płatków śniadaniowych Nestle! Jest średnio 4 złote drożdży niż zwykłe płatki tej firmy.

Tak właśnie zarabia się na zdrowiu Polaków.

Nestle Cheerios Oats a owies

To zwykłe płatki owsiane powinny być podstawą zdrowej diety, a nie wysoko przetworzone produkty jak Nestle Cheerios Oats.

Ok. 7% całkowitej zawartości błonnika owsianego stanowią β-glukany. Oznacza to, że 40 g płatków owsianych górskich dostarcza aż 2,8 g tej frakcji błonnika! A z taką porcją nie dostarczasz łyżki cukru, jak to jest w przypadku Nestle Cheerios Oats, ale 0,72 g, czyli mniej niż ćwierć łyżeczki!

I to jest żywność, o której możemy mówić, że pomaga obniżyć poziom cholesterolu. I żywność, którą powinno się polecać osobom, które mają już ten problem.


Każdy produkt może być składnikiem dobrze zbilansowanej diety, jeśli będziesz pamiętać o odpowiednich proporcjach. Również płatki Nestle Cheeerios Oats. Samo opakowanie produktu jest świetnie wyważone, bo podkreśla, że najważniejszy jest „zrównoważony sposób żywienia” i że należy „dostosować wielkość porcji do swoich potrzeb”. Szkoda tylko, że dla przeciętnego Kowalskiego wielkość porcji im większa, tym lepsza, bo przecież chce szybko obniżyć ten cholesterol! Jeśli w ogóle zechce mu się poczytać, co jest napisane na opakowaniu…

Jesz słodycze pod wpływem emocji?
Pobierz bezpłatny e-book "10 sposobów na rozładowanie napięcia skuteczniejszych niż słodycze". Zrób pierwszy krok na drodze do odstawiania słodyczy!