Jeśli musisz zmienić jakiś nawyk szkodliwy dla Twojego zdrowia, niezależnie czy to ograniczenie słodkości, czy rzucenie palenia, bez poczucia własnej skuteczności będzie ciężko to zrobić.

Czym jest poczucie własnej skuteczności?

Najprościej mówiąc jest to sposób, w jaki postrzegasz swoje kompetencje do zrobienia czegoś. Im wyższe poczucie własnej skuteczności, tym większe cele możesz przed sobą postawić. Nie zawsze muszą kończyć się one sukcesem, najważniejsze jest to, że w pełni się w nie angażujesz! Poczucie skuteczności bywa też nazywane poczuciem kompetencji. To ono umożliwi Ci podjęcie decyzji o odchudzaniu, ale również pomoże wdrożyć konkretne działania i wytrwać w postanowieniu.

 

Czujesz się często bezradna w kwestii odchudzania?

Jeśli tak, to prawdopodobnie Twoje poczucie własnej skuteczności jest niskie. Wykonuj zaproponowane przeze mnie ćwiczenia, żeby uwierzyć w siebie, ale pamiętaj, że te zadania i odchudzania idą razem w parze! Choć poczucie własnej skuteczności rośnie w miarę efektów, musisz pamiętać, że bez jego odpowiedniego poziomu długo będziesz czekać na ten pierwszy motywujący znak.

 

Poczucie własnej skuteczności związane jest optymizmem i poczuciem własnej wartości, dlatego zapraszam Cię do przeczytania artykułów z propozycją ćwiczeń, jak możesz rozwijać te cechy.

 

Gotowa?

Wykonaj ćwiczenia najlepiej w zaproponowanej przeze mnie kolejności. Staraj się nie rzucać na głęboką wodę realizując od razu wszystkie zadania, o wiele łatwiej będzie, jeśli zaczniesz od jednego ćwiczenia tygodniowo.

 

Samo wykonanie tych ćwiczeń nie sprawi, że skutecznie schudniesz. Musisz zadbać jeszcze o odpowiednią dietę i aktywność fizyczną. Jednak wiele badań pokazuje, że kobiety otyłe w mniejszym stopniu odczuwają moc do wprowadzania zmian w życie w porównaniu do kobiet z prawidłową masą ciała.

 

KROK 1. Moc przekonania!

Prawda jest taka, że często nawet jeśli bardzo czegoś chcemy, na drodze staje nam tyle przeszkód, że zaczynamy wątpić, czy rzeczywiście cel jest możliwy do osiągnięcia. To naturalne, że masz wątpliwości, ale jeśli wierzysz w siebie, to uda Ci się je pokonać! Zastanów się, czego najbardziej chcesz i jakie przeszkody mogą spotkać Cię na drodze do realizacji celu.

 

Uzupełnij poniższe zdanie 10 dowolnymi przykładami.

 

Jestem przekonana, że potrafię…, nawet gdy…

Na przykład:
Jestem przekonana, że potrafię odmówić dokładki, nawet gdy ciocia zachęca mnie po raz kolejny.
Jestem przekonana, że potrafię pić wodę w trakcie lunchu z koleżankami, nawet gdy one wybierają colę. 
Jestem przekonana, że potrafię zamówić sałatkę, nawet gdy mam ochotę na burgera. 
Koniecznie zapisz swoje zdania i zaglądaj do nich codziennie. Jeśli coś nowego przyjdzie Ci do głowy, dopisuj!

 

KROK 2. Jak to zrobiłaś?

Przypomnij sobie 3 sukcesy ze swojego życia, z których jesteś najbardziej dumna. Zastanów się, co robiłaś, żeby udało Ci się je osiągnąć? Jakimi cechami musiałaś się wykazać? Jakie przeszkody pojawiły się na drodze i co robiłaś, żeby je pokonać.

 

Które z tych cech, rozwiązań przydadzą Ci się w trakcie odchudzania?

Najlepiej zapisz to wszystko na kartce i powieś w widocznym miejscu. Zobacz, ile masz kompetencji  do osiągnięcia i tego celu, który sobie wyznaczyłaś!

 

KROK 3. Zaplanuj trudne sytuacje

Dobrze wiesz, że samo przekonanie, że coś potrafisz zrobić, to za mało, żeby rzeczywiście to zrobić.  Oczywiście, dobrze jest mieć świadomość, że dasz radę, a jeszcze lepiej mieć gotowy plan działania!
Jeśli wykonałaś KROK 1, to wiesz już, jakie najtrudniejsze rzeczy Cię czekają. Do każdej z nich wymyśl cztery różne rozwiązania. Nic nie szkodzi, jeśli będą bardzo abstrakcyjne. Wiesz mi, że w sytuacjach podbramkowych często najlepiej sprawdzają się najbardziej absurdalne wyjścia. Staraj się stworzyć, jak najbardziej dokładne scenariusze. Zaplanuj nawet to, co będziesz mówić. Im dokładniej się przygotujesz, tym większa szansa, że odniesiesz sukces. A każdy sukces wzmacnia dodatkowo poczucie Twojej skuteczności!

 

W budowaniu poczucia skuteczności ważne jest to, każdy postęp, każdy pozytywny efekt bardzo je wzmacnia i utrzymuje Cię na właściwej drodze. Nie zawsze, ale bardzo często historie innych też dodają nam skrzydeł, dlatego podziel się swoim sukcesem w komentarzu i zainspiruj innych!

Ten artykuł powstał w ramach cyklu Skuteczne Odchudzanie, którego celem jest pomoc w kształtowaniu cech niezbędnych do osiągnięcia sukcesu diecie. Więcej o idei Skutecznego Odchudzania przeczytasz w tym wpisie – klik.

Do tej pory w ramach cyklu Skuteczne Odchudzanie ukazały się:

Część 1 – 4 kroki do zyskania poczucia własnej wartości

Część 2 – Jak wzmocnić optymizm w pięciu krokach 

Bibliografia:
Bandura A. (2007) Teoria społecznego uczenia się
Jurczyński Z. (2000) Poczucie własnej skuteczności- teoria i pomiar
Ogińska-Bulik N., Chanduszko-Salska J. (2000) Psychologiczna charakterystyka kobiet z nadwagą i otyłością
Parzuchowska M. (2006) Poczucie umiejscowienia kontroli i ocena własnego ciała a skuteczność odchudzania młodych kobiet

Nie masz siły, żeby zdrowo odżywiać się?

Pobierz swój Eliksir mocy!
Eliksir mocy to nagranie, które zmotywuje Cię. Doda energii. Sprawi, że zdrowe odżywianie stanie się łatwiejsze.

Dziękuję! Potwierdź swój adres e-mail!